Valitse sivu

Infoiskut

Toimintamallin perustiedot

Lyhyt kuvaus

Psyykkisesti oireilevien tai sairastuneiden sekä ongelmallisesta päihteidenkäytöstä kärsivien läheisille suunnatuissa tietoiskuissa tarjotaan tietoa läheisen oikeuksista ja tarjolla olevista tukimahdollisuuksista. Paikalla on myös kokemusasiantuntija kertomassa, mikä häntä on auttanut läheisen sairastuessa sekä psykiatrian työntekijä kertomassa psykiatrisesta hoidosta. 

Toimintamallin kehittäjä

FinFami Kanta-Häme ry

Ketkä voivat toteuttaa?

FinFami-yhdistykset yhdessä mielenterveystyötä tekevien organisaatioiden tai mielenterveysomaisia kohtaavien muiden toimijoiden kanssa.

Kohderyhmät

Nuoret, aikuiset, seniorit

Puolisot, vanhemmat, lapsiomaiset, sisarukset, muut läheiset

Aihealueet

Tiedon välittäminen, palveluohjaustoiminta

Toimintamallin kuvaus

45 min esittelyosuus (15 min FinFami, 15 min psykiatria, 15 min kokemusasiantuntija) + 45 min aikaa keskustelulle ja kysymyksille. Tilaisuus voidaan päättää aikaisemminkin, kuitenkin viimeistään klo 16.30.

15 min FinFamin työntekijä

  • FinFamin toiminnan esittely: millaisia palveluita ja tukea on tarjolla yleisesti ja ajankohtaisesti
  • tyypillisiä piirteitä, kun läheinen on sairastunut: tilanteen pitkäaikaisuus, epätietoisuus, tunteet vaihtelevat, turhautuminen à tukea on saatavilla, läheisen ei tarvitse pärjätä yksin
  •  kannustaminen pitämään itsestä huolta 

 15 min psykiatrinen sairaanhoitaja

  • miten läheinen voi osallistua hoitoon; hoitoneuvotteluun läheinen on tervetullut, jos potilas suostuu
  • mihin läheisellä on oikeus (alaikäinen tai täysi-ikäinen potilas)
  • kerrotaan, että läheinen voi olla yhteydessä hoitavaan tahoon ja kertoa huolestaan sekä havainnoistaan/muutoksista potilaan tilanteessa, tai mikä potilaalle on aikaisemmin ollut tärkeää. Läheisellä on tietoa potilaasta yleensä pitkältä ajalta.
  • kerrotaan, että henkilökunta kuuntelee, vaikka ei voi antaa tietoa potilaasta, jos aikuinen potilas on kieltänyt tiedon luovuttamisen. Tiedon luovuttamista koskevat käytännöt perustuvat lakiin.
  • pariterapiamahdollisuus -> kenelle ja milloin?
  • psykiatrinen hoitotahto à läheiselle tieto hoitotahdon olemassaolosta (vaikka ei välttämättä koko hoitotahdon sisällöstä). Jos potilas suostuu tiedon antamiseen läheiselle, voidaan kirjata hoitotahtoon.

 15 min kokemusasiantuntija

  • läheisen sairastumisen nostattamat tunteet ja ajatukset (oma tarina ja taustan kertominen vähemmälle)
  • normalisointia: miten tilanteessa päässyt eteenpäin, miltä on itsestä tuntunut, toivon näkökulma
  • mitkä asiat ovat auttaneet à esim. mistä saanut tukea, mitä voi itse tehdä
  • miten on päässyt oman läheisen hoitoon mukaan
  • osallistuu keskusteluun

Tarkoitus, että tilaisuudessa osallistujat saavat esittää kysymyksiä koko iltapäivän ajan. Ei siis tarkoitus pelkästään luennoida. Pyritään vastaamaan niihin kysymyksiin jo ennalta, mitkä ovat yleisiä (osallistujien ei itse tarvitse keksiä, mitä heidän kannattaisi kysyä). Kuitenkin mahdollisuus myös osallistujien omille kysymyksille.

Keskustelussa esiin nousseita teemoja:

  • miten ylipäätään hakeutua hoitoon, miten päästä hoidon piiriin, mihin ottaa yhteyttä
  • mitä tehdä, jos läheinen on sairaudentunnoton
  • kuntoutussuunnitelman ja hoitosuunnitelmat, kuka tekee ja miten ne pelittävät yhteen
  • mahdollisuus tehdä sosiaalitoimeen huoli-ilmoitus (tietoisuus tästä vielä vähäistä)

Ladattavat materiaalit

Pin It on Pinterest