Valitse sivu

viides osio – menetelmät

Menetelmän tarkoituksena on vanhemmuuden, koko perheen hyvinvoinnin ja lasten kehityksen tukeminen.

Lapset puheeksi – keskustelu

Kun vanhemmalla on mielenterveyden ongelmia, hän on usein huolissaan lapsistaan. Vanhemmuus ei ehkä suju kuten ennen. Väsymys voi viedä voimat tai kärsivällisyyttä ei tunnu riittävän. Vanhempia saattaa askarruttaa myös se, mitä lapset näkevät vanhemman sairaudesta ja miten he sen kokevat. Perheen lapsille perheenjäsenen sairaudesta puhuminen antaa mahdollisuuden ymmärtää perheen tilannetta paremmin. Sosiaalinen verkosto, kuten lasten harrastukset ja kaverit, tukevat lasten hyvinvointia. Rajojen asettaminen sairastuneelle perheenjäsenelle auttaa muita perheenjäseniä säätelemään omaa jaksamistaan sairastuneen läheisen rinnalla.

Lapset Puheeksi -keskustelu on tarkoitettu alaikäisten lasten vanhemmille. LP- menetelmä on kehitetty Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL). Lp-keskustelu on kehitetty psykiatrisen hoidon apuvälineeksi tilanteisiin, jossa vanhemmalla on psyykkinen sairaus ja perheessä on alaikäisiä lapsia. Nykyään menetelmää käytetään myös apuvälineenä myös, kun perheenjäsenellä on somaattinen sairaus, aivovamma tai kun perheessä on haastava elämäntilanne esim. vanhemman työttömyys. Menetelmää käytetään kouluissa, varhaiskasvatuksessa, sosiaalipalveluissa ja järjestöissä. Sitä suositellaan käytettäväksi ennaltaehkäisevästi, mutta se sopii käytettäväksi muissakin tilanteissa.

Menetelmän tarkoituksena on vanhemmuuden, koko perheen hyvinvoinnin ja lasten kehityksen tukeminen. Lapset Puheeksi -keskustelun aikana vanhempi ja FinFamin työntekijä käyvät läpi, miten vanhemman sairaus vaikuttaa perheen arkeen, miten hän hoitaa sairauttaan, mitkä ovat vanhemmuuden vahvat ja haastavat puolet, mitkä ovat lapsen vahvuudet ja haavoittuvuudet. Vanhempien huolen aiheisiin mietitään yhdessä vaihtoehtoja arkeen. Vanhemmat ja työntekijä tapaavat 1-3 kertaa. Jos perheessä on useampi lapsi, jokaisen lapsentilanteesta keskustellaan erikseen. Lapsen iästä ja tilanteesta riippuen keskusteluissa voi herätä tarve tavata myös lasta. Vanhemman kanssa määritellään yhdessä tarpeet, tavoitteet ja aiheet tapaamiselle. Lapsen kanssa voi tulla esiin muitakin tärkeitä teemoja, joista voidaan keskustella ja tukea näin lapsiomaista. LP-menetelmän konkreettinen päämäärä on lapsen arkipäivän sujuminen mahdollisimman hyvin kotona, varhaiskasvatuksessa, koulussa ja vapaa-ajan ympäristöissä. Työskentelyn avulla rakennetaan vanhempien, muiden lapsen elämän tärkeiden henkilöiden ja lapsen välille yhteistä ymmärrystä ja keinoja lapsen arkipäivän sujumiseen sekä yhteistyöhön toinen toistensa kanssa. Menetelmä sisältää ihmissuhteisiin ja toimintaan sekä ajatteluun ja tunne-elämään liittyviä elementtejä. Menetelmään on oma koulutuksensa.

 

Lähde: Solantaus T., Lapset Puheeksi – keskustelu. Mielenterveystalo.fi -> Lapset puheeksi

Sosiaalinen verkostokartta

Piirrä paperille iso ympyrä, ja kirjoita sen keskelle oma nimesi. Kirjoita kuvioon itsellesi tärkeät ihmiset niin, että mitä tärkeämpänä / läheisempänä koet ihmisen itsellesi, merkitse hänet lähelle itseäsi ja sellaiset henkilöt, joiden kanssa olet harvemmin tekemisissä kauemmas itsestäsi.

  • Perheenjäsenet – merkitse perheeseesi kuuluvat tärkeät ihmiset
  • Sukulaiset – merkitse sukulaiset, jotka koet itsellesi tärkeinä
  • Ystävät – merkitse itsellesi tärkeät ystävät
  • Naapurit/tuttavat – merkitse naapurit/tuttavat, jotka ovat sinulle tärkeitä.
  • Ammattilaiset / työntekijät – merkitse ihmiset, jotka ovat keskeisiä elämässäsi

Halutessasi voit merkitä ne henkilöt, joilta saat erityisesti voimia esimerkiksi sydämellä.  Voit myös pohtia, onko verkostossasi henkilöitä, jotka vievät paljon energiaa. Jos näin on, voisitko muuttaa tilannetta jotenkin

Kriisi- ja turvasuunnitelma

Turvallisuutesi vahvistamiseksi suunnittele ja mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Mikä on pahin skenaario, mitä voi tapahtua? Mitä silloin tapahtuisi?
  • Mitkä olisivat pahimmat seuraukset tilanteesta?
  • Miten silloin toimisit? Keneen ottaisit yhteyttä?
  • Mitä voit silloin tehdä oman ja perheesi hyvinvoinnin tukemiseksi?
  • Mitkä ovat pahimmat kompastuskivet, joita suunnitelman toteuttamisessa voisi ilmetä?

Tee lista numeroista, joista saat apua pahimman tapahtuessa. Voit tallentaa numerot myös puhelimeesi. Laita listaan myös hätänumero, sekä erilaiset kriisinumerot, joista saat tukea vuorokauden ympäri. Ota selvää paikkakuntasi palveluista sekä hoitotahoista. Voit soittaa ja keskustella tilanteestasi henkilökunnan kanssa etukäteenkin saadaksesi informaatiota asiassasi.

Jos sinulla on lapsia, mieti miten pahin mahdollinen tilanne vaikuttaisi heihin?

Ketä lähiverkostoosi kuuluu, voitko pyytää apua lasten hoidossa, jos sinua tarvitaan muualla tai tarvitset lepoa? Voit miettiä etukäteen, miten lapsille voisi kertoa tilanteesta. Kerro tilanteestasi perheellesi tai lähimmille ystävillesi, jos mahdollista. Jos läheisesi eivät tiedä tilanteestasi, he eivät voi auttaa.

 

 

 

Voimavarapuu

  1. Piirrä puun runko ja kirjoita siihen omat vahvuutesi
  2. Piirrä puun juuret ja kirjoita niihin sinulle rakkaiden ihmisten nimet
  3. Piirrä puun oksat ja siihen voimaa antavat asiat
  4. Piirrä puuhun lehdet ja niihin omat haaveesi ja unelmasi

Ajanhallinta

Tarkastele omaa ajan käyttöäsi kellotaulun avulla. Merkitse kellotauluun, miten käytät aikasi. Koska nukut, koska syöt, koska huolehdit itsestäsi? Kuinka kauan päivässä käytät aikaa läheisestäsi huolehtimiseen?

Entä millainen olisi ihannepäiväsi? Miten paljon aikaa käyttäisit silloin mihinkin toimintaan? Onko kellotaulujen (todellinen ja ihanne) välillä suuria eroja? Mistä erot johtuvat ja mitä niille voisi tehdä?

 

Rentoutusharjoitukset

Rentoutumisen ja tietoisen läsnäolon harjoitukset auttavat tutkitusti stressinsäätelyssä sekä vähentävät ahdistusta ja kuormittuneisuuden kokemusta. Rentoutuminen on synnynnäinen taito ja jokainen meistä rentoutuu eri tavalla. Omaisneuvonnassa omaista voi tukea kokeilemaan erilaisia tapoja löytää ”hengähdyshetkiä” arkeen sekä löytää juuri itselle sopivia tapoja rentoutua. Rentoutumismenetelmiä on useita erilaisia! Esimerkiksi rauhallisen musiikin kuuntelu, mieleisten asioiden muistelu, jooga tai venyttely sekä kävely metsässä voi toimia rentoutusharjoituksena. Lisäksi on useita erilaisia harjoitteita, joita voi kokeilla. Joillekin meistä on helpoin rentoutua mielikuvin, toinen taas kokee omakseen keholliset harjoitukset.

Vinkki! Tutustu seuraaviin sivustoihin:

  • Hyvinvointiohjelma Oiva. Oiva on hyvinvointiohjelma, jonka avulla voi lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja saada lisäintoa elämään. Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan tietoisesti läsnä, käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunnistamaan itselle tärkeitä asioita. Sivustolta löydät paljon erilaisia harjoitteita. Löydät sivuston: www.oivamieli.fi
  • Mieli, Suomen mielenterveys ry. Harjoitukset: Mindfulness sekä rentoutuminen. Sivustolta löydät useita, erilaisia harjoituksia. Löydät sivuston: www.mieli.fi/fi/mielenterveys/harjoitukset

Stressaavien asioiden ja tilanteiden kartoituslomake

Kun huomaat ja tunnistat, että jokin asia ahdistaa sinua, istahda alas paperilehtiön ja kynän kanssa. Menetelmä tunnetaan ABC-harjoituksena.

A. Kirjoita ylös, mikä asia sinua tarkkaan ottaen ahdistaa, ja yritä tunnistaa, minkälaiset tekijät tämän ajatuksen ja tunteen laukaisivat siinä tilanteessa. Tilanteessa on usein jokin laukaiseva tekijä – esimerkiksi joku sanoi jotain tai jokin esine muistutti mieleen jotain, joka sai mielesi reagoimaan. Joskus se voi olla myös mieleen pulpahtava ajatus tai mielikuva. Mikä se oli? Sanoita kokemuksesi.

B. Mitä kipeitä ja ahdistavia ajatuksia ja tunteita tilanne laukaisi? Minkälaiset ajatukset päässäsi alkoivat pyörimään ja ahdistamaan sinua? Kirjoita näitä ylös.

B2. Minkälaisia vaikutuksia huomaat, että ajatuksilla on sinuun.

a) Mitä tunteita ne herättävät sinussa?

b) Mitä kehollisia reaktioita ja tuntemuksia ne aiheuttavat sinussa?

c) Minkälaiseen toimintaan ne kehottavat ja johtavat? Tunnista ja kirjoita ylös.

C. Arvioi näitä ahdistavia ajatuksia faktojen valossa – eli keskity etsimään mahdollisimman varmaa todistusaineistoa. Kuinka tosia ne ovat? Kun kaikki tulkinnat, arvelut, mielikuvat ja tuntemukset laitetaan syrjään, niin mitä jää jäljelle?

a) Mitkä todisteet ja faktat puoltavat niiden todenmukaisuutta?

b) Mitkä todisteet ja faktat puhuvat niitä vastaan?

c) Kun arvioidaan todisteita puolesta ja vastaan, mikä olisi niiden valossa järkevin tapa ajatella asiaa? Kirjoita nämä ylös.

 

C2. Mieti, mitä tuo järkevä tapa ajatella tarkoittaisi käytännössä.

a) Miten voisit vahvistaa omassa ajattelussasi tätä järkevintä tapaa ajatella?

b) Jos joudut samanlaiseen tilanteeseen ja kokemaan samanlaisen tunteen, niin miten toimit?

c) Jos huomaat, että jokin on helpottanut ahdistustasi, niin mikä se on ollut? Kirjoita nämä ylös.

Tilanteiden kartoittaminen ja ajatusten/tunteiden ylös kirjaaminen auttaa sinua näkemään erilaisia kaavoja, kuinka mielesi tällä hetkellä toimii. Ohjeistus pohjaa kognitiiviseen psykoterapiaan.

Voit mahdollisuuksien mukaan ottaa seurantalomakkeen mukaasi, kun tapaat FinFamin alueyhdistyksen työntekijän. Voitte sitten yhdessä miettiä sinulle sopivia vaihtoehtoisia toimintatapoja vaikeiden ja kuormittavien tunteiden kanssa.

 

Lähde: Läheisuupumuksen omahoito – opas. FinFami.

Lähteet

A-klinikkasäätiö 2020. Lasinen lapsuus. Viitattu 13.7.2020. https://lasinenlapsuus.fi/

Appelqvist-Schmidlechner K. Tuisku K. 2016. Tamminen N. Nordling E. Solin P. Mitä on positiivinen mielenterveys ja kuinka sitä mitataan? Tieteessä – katsaus. Suomen lääkärilehti. n. 24 vol. 71

FinFami – mielenterveyden keskusliitto. https://oppaat.finfami.fi/

FinFami Pirkanmaa. Oppaat ja materiaalit. www.finfamipirkanmaa.fi/oppaat-ja-muut-materiaalit/

FinFami Uusimaa. Oppaat. https://www.finfamiuusimaa.fi/oppaat/

Heikkilä A. 2005. Riippuvuus: valheiden verkko. Rasalas instituutti oy. Helsinki.

Henttonen P. Kaukoranta J.  Kääriäinen H. Melamies N. Sippone M. 2002. Erilainen, samanlainen sisaruus. Opas pitkäaikaissairaantai vammaisen lapsen sisaruksen tukemiseen. Kehitysvammaisten tukiliitto ry. Mannerheimin lastensuojeluliitto.. Lasten ja  nuorten kuntoutussäätiö. Väestöliiton perinnöllisyysklinikka.

Huusko M. 2006. Hallintaa vai huolenpitoa? Kirjapaja. Helsinki.

Koskisuu J. Kulola T. 2005. Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä. Edita Prima Oy. Helsinki.

Maanmieli, T. K. 2019. Häpeä ja stigma mielisairaaloiden potilaiden ja heidän omaistensa muistoissa. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti. Vol 56 n.3. Viitattu 1.4.2020.  https://doi.org/10.23990/sa.75490

Mannerheimin lastensuojeluliitto. Vanhempainnetti. Tukea perheen huoliin ja kriiseihin. Nuoren mielenterveysongelmat. Viitattu 1.2.2020. https://www.mll.fi/vanhemmille/tukea-perheen-huoliin-ja-kriiseihin/nuoren-mielenterveysongelmat/

Mielenterveystalo. Ahdistuksen omahoito. Viitattu 1.3.2020. https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/ahdistuksen_omahoito/Pages/default.aspx

Mieli ry. Suomen mielenterveys ry.  Voimaa toivosta ja sitkeydestä. Viitattu 24.3.2020. https://mieli.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/sairastuminen-voi-olla-kriisi/voimaa-toivosta-ja-sitkeydest%C3%A4

Mieli. Suomen mielenterveys ry. Suru-materiaaleja. Viitattu 1.3.2020. https://mieli.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/suru-seuraa-usein-menetyst%C3%A4

Mielipalvelut. Mitä suru on? https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/mita-suru-on/

Muralidharan, A., Lucksted, A., Medoff, D.  2016. Stigma: a Unique Source of Distress for Family Members of Individuals with Mental Illness. J Behav Health Serv Res 43,. Viitattu 18.4.2020.  https://doi.org/10.1007/s11414-014-9437-4

Nissinen L. 2012. Rajansa kaikella. Edita Prima Oy. Helsinki.

Nissisen L. 2007. Auttamisen rajoilla. Edita Prima Oy. Helsinki.

Nordling E. 2018. Mitä toipumisorientaatio tarkoittaa mielenterveystyössä? Lääketieteellinen aikakausikirja duodecim. 134(15):1476-83

Nordling E., Järvinen M., Lähteenlahti Y., 2015. Toipumisorientaatio hoidon ja kuntoutuksen viitekehyksenä. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015. Miten tästä eteenpäin? THL.

Poijula S. 2002. Surutyö. Kirjapaja. Helsinki. Gummerus kirjapaino oy. Jyväskylä.

Pin It on Pinterest