Valitse sivu

Prosessien ja rakenteiden laatukriteerit

Tältä sivulta löydät FinFamin prosessien ja rakenteiden kehittämistä koskevat laatukriteerit, jotka pitävät sisällään mm. prosessien sujuvuuteen, organisaatiorakenteeseen ja hyvään hallintotapaan liittyviä asioita.

Tämän osion kriteerit on päivitetty viimeksi vuonna 2017.

Tiedämme mistä prosesseista kokonaistoiminta koostuu, mikä niiden tarkoitus on perustehtävän kannalta ja miten prosessit suhteutuvat toisiinsa.

Tärkeimmät asiakas-, hallinto-, ja muut toiminnan prosessit hahmotetaan osana yhdistyksen kokonaisarkkitehtuuria.

Ydinprosessit on johdettu strategiasta ja ne on viestitty koko henkilöstölle niin, että käsitteet ovat yhteisesti ymmärrettyjä.

Ydinprosessit on kuvattu auki kirjallisesti, ja niitä kehitetään strategian uudistuessa.

Kaikki prosesseissa mukana olevat osallistuvat prosessien suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen.

Kaikkien keskeisten sidosryhmien (mm. asiakkaat/kohderyhmä, henkilöstö, vapaaehtoiset, yhteistyökumppanit) näkökulmat huomioidaan prosessien kehittämisen eri vaiheissa.

Jokaisella prosessilla on nimetty vastuuhenkilönsä ja keskeisimmistä prosesseista on laadittu prosessikuvaukset.

Jokainen toimija kykenee huolehtimaan vastuullaan olevien prosessien dokumentoinnista ja sujuvuudesta.

Toiminnan kohderyhmien toiveiden ja tarpeiden kartoitus on toiminnan ja prosessien suunnittelun ja arvioinnin lähtökohta.

Toiminnan kohderyhmien tarpeita kartoitetaan systemaattisesti.

Hyvän hallintotavan mukaiset periaatteet on juurrutettu hallinnon rakenteisiin. Hallintoa ohjaavat periaatteet ja pelisäännöt on dokumentoitu selkeästi.

Yhdistyksellä on ajantasainen hallinto- tai johtosääntö sekä muut sisäistä toimintaa ohjaavat asiakirjat.

Organisaatiorakennetta päivitetään strategian ja toiminnan muutosten mukana. Vanhat rakenteet eivät ole toiminnan kehittämisen esteenä.

Organisaatiolla on edellytykset strategian toteuttamiseen ja menestymiseen toimintaympäristön muuttuessa.

Pin It on Pinterest