Valitse sivu

Omaisneuvonnan laatukriteerit

Omaisneuvonnan laatukriteerit on kehitetty yhteistyössä Salon, Satakunnan ja Varsinais-Suomen FinFamin kanssa. Laatukriteerit pohjautuvat THL:n sosiaali- ja terveysalan järjestöjen laatukriteereihin sekä FinFamin arvoihin ja laatujärjestelmään, ja niiden on tarkoitus toimia yhteisenä pohjana omaisneuvonnalle.

Asiakaslähtöisyys

1. Omaistyöntekijää ohjaa ammattieettisyys. Työntekijän eettisyys ilmenee kaikessa toiminnassa. Eettisyys tulee olla omaisneuvonnassa käytyjen keskusteluiden ja käytettyjen menetelmien pohjalla. Puheessa korostuu toisten ihmisten kunnioitus ja oikeudenmukaisuus. Toiminnan tasolla eettisyys konkretisoituu tekoina ja näkyy luottamuksellisen suhteen rakentumisena asiakkaan ja ammattilaisen välille. Työyhteisön tulee tukea työntekijää toimimaan eettisesti.

2. Omaisneuvonnassa kunnioitetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta, vakaumusta sekä omaehtoisuutta.
2.1 Omaisneuvonnassa asiakas kohdataan yksilönä. Asiakas määrittää sen, mitä asiaa tai kokonaisuutta on tärkeä käsitellä.
2.2 Asiakkaalla on oikeus määrittää, kuinka monta kertaa hän käy omaisneuvonnassa (1-5 krt.) ja millä aikavälillä sekä haluaako hän keskusteluun mahdollisuuksien mukaan vertaisen.

3. Asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa omaisneuvonnan kehittämiseen ja suunnitteluun esimerkiksi palautteen avulla.

Ammatillinen osaaminen

4. Omaisneuvontaa tekevän työntekijän on sitouduttava omaisneuvonnan teoreettiseen viitekehykseen. Viitekehys rakentuu dialogisen vuorovaikutuksen, positiivisen mielenterveyden, toipumisorientaation ja omaisen prosessin ympärille. Työote on ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ja keskiössä on omaisen hyvinvointi.

5. Työntekijän vastuulla on nostaa keskusteluun aiheita, joista hänellä herää huoli. Esimerkiksi asiakkaan päihteidenkäyttö, perheväkivalta, seksuaalisuus tai lasten turvallisuus.

6. Työntekijä voi olla myös vertainen. Tällöin on tärkeää huomioida, että työntekijä pystyy käyttämään vertaisuutta osana ammatillista roolia.

7. Työntekijät ovat tietoisia omaisneuvonnan tavoitteista ja sitoutuneet yhdistyksen arvoihin ja toimintatapoihin.

8. Omaisneuvonnan työntekijä on vastuussa omasta ammattitaidostaan sekä tunnistaa osaamisensa ja jaksamisensa rajat.

Vaikuttavuus

9. Omaisneuvonnan käytännöt perustuvat arvioituihin ja/tai tutkittuihin työtapoihin.

10. Omaisneuvonnan tavoitteet tulee olla laadittu yhdessä työntekijöiden kanssa.

11. Omaisneuvonnan vaikuttavuutta arvioidaan keräämällä asiakkailta palautetta.

Vertaisuus

12. Yhdistyksen vertaisilla on vapaaehtoisille kuuluvat oikeudet sekä velvollisuudet. Vertaisilla on oikeus koulutukseen ja työnohjaukseen, ja he sitoutuvat yhdistyksen arvoihin ja toimintatapoihin.

13. Vertaistuessa pyritään tuomaan toivon näkökulma esiin.

Oikeudenmukaisuus

14. Omaisneuvonnan rakenteet tukevat oikeudenmukaista, yhdenvertaista ja tasalaatuista asiakaskohtaamista.

15. Vertaistukea tarjotaan tasapuolisesti kaikille asiakkaille niissä yhdistyksissä, joissa sitä on tarjolla.

16. Omaisneuvontaa pyritään järjestämään esteettömissä tiloissa sekä tarjoamaan palvelua alueellisesti kattavasti.

17. Omaisneuvonta on syrjinnästä vapaata sekä uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta.

Turvallisuus & luotettavuus

18. Yhdistyksellä on turvallisuussuunnitelma sekä tietosuojaseloste, johon jokainen työntekijä perehdytetään.

19. Omaisneuvontaa toteutettaessa tulee huomioida sekä asiakkaan että työntekijän turvallisuus ja yksityisyydensuoja.

20. Yhdistyksen työntekijät, vapaaehtoiset sekä harjoittelijat ovat vaitiolovelvollisia.

Pin It on Pinterest